Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації
Заклад професійної (професійно-технічної) освіти

"Білоцерківський професійний коледж"

ЗБЕРІГАЄМО СПОКІЙ.
ВІРИМО В ЗСУ.
РАЗОМ ДО ПЕРЕМОГИ!

"Я маю право" #СтопБулінг

Інформація для викладачів

У навчальному закладі вирішальна роль у боротьбі з булінгом належить викладачам, майстрам виробничого навчання за підтримки керівництва закладу, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій.

Для успішної боротьби з насильством у навчальному закладі запроваджені вимоги, що стосуються кожного.
- Усі члени спільноти мають дійти єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання і нетерпимість у закладі є неприйнятними.
- Кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання в дусі миру має бути включено до навчальної програми.
- Спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у групі, а потім загальноучилищні правила. Правила мають бути складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими.
- Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил.
- Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії.
- Аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого й обов'язково поговорити із кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити і психолога. 
- Залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході.
- Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і, якщо треба, покликати на допомогу дорослих.
- Потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними.
- Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів. 

Загальні психологічні характеристики імовірної жертви буллінгу (за Олвеус, 1993).

Дитина імовірно може бути жертвою булінгу, якщо вона:
- зазвичай тиха, обачлива, чутлива дитина, яку можна легко зворушити і фруструвати,
- може бути особливо незахищена через недостачу впевненості і страждати від низької самооцінки,
- часто має мало друзів і соціально ізольована,
- може боятися, що їй заподіють шкоду,
- може бути тривожною і пригніченою,
- фізично слабкіша, ніж більшість однолітків (особливо важливо для хлопчиків),
- вважає, що легше проводити час із дорослими (батьками, вчителями, тренерами), ніж з однолітками.

Чого не потрібно робити
Діагностика булінгу (цькування) в закладі освіти
Види насильства